Execzema®

© Newgenn Biotech (M) Sdn Bhd

Apakah itu Eczema?

Statistik menunjukkan purata 2 persepuluh rakyat di dunia menghidap Eczema

Masalah Kulit merah, melepuh dan berair, berkeruping, berwarna perang dan gatal. Symtom-systom ini lebih dikenali sebagai Eczema. Eczema yang tidak dirawat dengan cepat akan bertambah teruk malahan akan berterusan.Eczema  ‘skin inflammation’ ataupun dalam bahasa mudahnya kerengsaan kulit iaitu sejenis penyakit yang berkaitan dengan kulit yang sensitif. Ia jugak disebut sebagai ‘itchy skin’ dalam bahasa perubatannya. Eczema nih terdapat dalam beberapa peringkat dan jugak berbeza antara seorang individu dengan individu yang lain. Ia juga merupakan penyakit keturunan dan boleh diwarisi dari satu generasi ke satu generasi Sesiapa yang kena eczema nih kebiasaannya pada awalnya kulitnya akan mempunyai bintik-bintik kemerahan, mengalami kegatalan, dan juga rasa tak selesa.

Jangan Putus Asa!

Eczema nih boleh jadi selapis ataupun beberapa lapis dipermukaan kulit kita. Bila ia dah jadi semakin teruk dan selalu digaru ia akan menjadi kehitaman dan yang lebih teruk akan berbau seperti ‘fungi’. Sebab ia akan mendatangkan sedikit kesakitan kepada penghidapnya dan seolah-olah memakan diri kita sendiri. Ia bagaikan parasit yang hinggap kat tubuh. Teruk kan? Macam mana agaknya kalau berlaku kat muka? Lagi teruk, menakutkan, silap-silap nak tengok cermin pun takut. Selalunya ia akan berlaku di muka, siku, leher, di bahagian lutut, dan di seluruh badan.


Eczema nih berlaku tanpa mengira peringkat umur, tak kira bayi, kanak-kanak mahupun orang dewasa. Sehingga sekarang punca sebenar eczema ini masih tidak diketahui tapi ia berkemungkinan berkait rapat dengan sistem keimunan yang abnormal dalam diri seseorang individu. Sesetengahnya berlaku disebabkan oleh reaksi terhadap penggunaan sabun, makanan, detergen, penggunaan barang kemas etc. Selain itu, ia jugak berlaku disebabkan oleh faktor persekitaran, perubahan suhu, dan jugak faktor tekanan. Banyak jugak kan faktor eczema nih. Selain itu, dalam kes-kes yang luar biasa eczema juga boleh menyebabkan penghidapnya menghidap asma jugak terutamanya bila ia sudah semakin teruk.

Solusi untuk Anda!